Author Name
Author Description
Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się nad jego promocją, koniecznie rozważ jedną z najbardziej efektywnych form reklamy dla e-commerce – kampanię produktową PLA.
Kampania ta, jest dedykowana zarówno dla małych, średnich jak i dużych sklepów on-line. Pozwala na promowanie od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy produktów z Twojego sklepu, wyświetlając zainteresowanym odbiorcom te, które aktualnie są dostępne w sprzedaży. Kampania PLA, w przeciwieństwie do innych typów reklam, nie wymaga wdrażania słów kluczowych, a produkty wyświetla na podstawie zaimplementowanego feedu. Jednak jak poprawnie przygotować plik produktowy, aby wyświetlać najbardziej skuteczne reklamy?
Warto wspomnieć, że obecnie większość platform, na których buduje się sklepy, posiada dedykowane wtyczki, dzięki którym bez problemu pobierzemy aktualny feed, który następnie będziemy mogli zaimplementować do konta Google Merchant Center. Jednak zawsze warto poznać tajniki jego konstrukcji – szczególnie jeśli budujemy sklep od podstaw, na własnej platformie, ponieważ poprawnie zbudowany i wdrożony plik produktowy jest kluczowy dla uruchomienia, a następnie poprawnego działania kampanii.
Feed produktowy to zwykły plik danych, który zawiera w sobie szczegółowe informacje dotyczące produktów sprzedawanych w sklepie. Taki plik powinien być zapisany w formacie XML lub CSV. Poszczególne dane o produktach muszą być określone za pomocą konkretnych atrybutów, dzięki którym klienci będą mogli z łatwością wyszukiwać i znajdować sprzedawane przez Ciebie produkty – zarówno w Google Shopping, jak i porównywarkach cenowych, typu: Ceneo, Skąpiec itp.
W zależności od wielkości sklepu, uwzględnionych promocji, informacji, które chcemy przekazać, możemy także przygotować dodatkowe pliki danych, uzupełniające dane uwzględnione w głównym pliku. W ten sposób pliki będą mogły ze sobą współgrać, jednak jeśli skorzystamy z dodatkowych plików, musimy pamiętać, że za ich pomocą nie będzie można dodawać ani usuwać produktów. Nie będą również działać jako samodzielne pliki danych, a jedynie służyć jako dopełnienie, aktualizacja głównego, wymaganego źródła danych używanego w Merchant Center.
Ważne: niezbędnym jest, aby sklep, który chcemy promować zawierał certyfikat SSL. Bez niego nie będzie możliwe otrzymanie poprawnej weryfikacji Google
i tym samym reklamy nie będą mogły się wyświetlać.
Google wystosował listę atrybutów, które musimy podać, aby nasze produkty mogły wyświetlać się za pomocą reklam PLA. Warto wiedzieć, że niektóre atrybuty są wymagane w przypadku wszystkich produktów, a niektóre są jedynie zalecane dla produktów określonych branż. Dla reklamodawców, kluczowe jest uwzględnienie wszystkich wymaganych atrybutów, ponieważ opuszczenie chociażby jednego, może skutkować nie pojawieniem się danego produktu w wynikach wyszukiwania Zakupów Google. Opuszczenie zalecanego atrybutu również ma swoje konsekwencje, ale dużo mniejsze – najprawdopodobniej jedynie zmniejszy się częstotliwość wyświetleń produktów.
Do wymaganych atrybutów należą:
Do atrybutów zalecanych należą:
Z uwagi na to, że różne kraje dodatkowo posiadają swoje indywidualne wymagania co do atrybutów, warto pamiętać jeszcze o kilku innych, uwzględnianych na danym obszarze np. kolor czy płeć. Dokładne informacje nt. wymogów poszczególnych krajów można znaleźć tutaj.
Niestety nie. Google przestrzega przed treściami niedozwolonymi i jasno zaznacza treści podlegające ograniczeniom.
Do treści zakazanych zaliczamy:
Natomiast treści podlegające ograniczeniom to:
Więcej o treściach niedozwolonych oraz tych podlegających ograniczeniom można przeczytać tutaj.
Google jednak nie zezwala na używanie zdjęć zawierających teksty promocyjne, znaki wodne, obramowania, logo lub wszelkie elementy powiązane z produktami konkurencji.
Ręcznie przygotowany plik produktowy warto także często optymalizować, dbając o poprawność jego wyświetlania i nieustanną aktualizację treści. Nie możemy także zapomnieć o tym, że pliki produktowe są automatycznie dezaktywowane po 30 dniach. Powinniśmy więc testować nowe opisy, teksty, dodawać nowe atrybuty, aby plik był przejrzysty, czytelny i przede wszystkim aktualny. Tylko wtedy nasze produkty będą wyświetlać się poprawnie, maksymalnie często zachęcając odbiorców do kliknięcia i zainteresowania ofertą naszego sklepu.
Powodzenia!
Author Description